Løntjek

Lene føler sig uretfærdigt behandlet: Fik for lidt i løn i 13 år

Med sin fagforening i ryggen fik pædagogen Lene Erikstrup hjælp til at få rettet en fejl i hendes lønudbetaling.

Fagforening med OK-mærket: Tjek din løn!

“Det har givet mig en fantastisk tryghed at have en fagforening i ryggen. Og min sag viser jo, hvor afsindig vigtigt det er at tjekke sine lønsedler og bruge sin fagforening til at dobbelttjekke dem, hvis man er i tvivl om noget”, siger Lene Erikstrup

På Lene Erikstrups 50-års fødselsdag ringede hendes fagforening BUPL. Det var helt tilfældigt, at det netop var på pædagogens runde fødselsdag, og hun griner ved tanken om, at opkaldet ikke handlede om at gratulere et mangeårigt medlem, men at fortælle, at hun igennem 13 år havde fået for lidt i løn.

”Jeg var målløs. Min fagforening havde udtaget min lønseddel til stikprøvekontrol, og en vågen konsulent opdagede, at jeg siden 2009 ikke havde fået udbetalt et tillæg, som jeg ellers havde ret til,” fortæller Lene Erikstrup.

Lene Erikstrup

Stor og dyr fejl var umulig at gennemskue

Fejlen var opstået, da Lene Erikstrup for 13 år siden vendte tilbage til sin faste stilling efter barselsorlov. På grund af ændringer i skolestrukturen i Norddjurs kommune var arbejdspladsen nu flyttet til en ny skole.

Og kommunens lønkontor fik af ukendte årsager lavet en teknisk fejl, så et månedligt tillæg på cirka 400 kroner blev regnet ind i hendes garantiløn. Dermed fik hun ikke sit ekstra tillæg, selvom det fremgår af lønsedlen.

Hun tjekker ellers jævnligt sine lønsedler, men den her fejl var umulig at gennemskue.

Når fejlen figurerer måned efter måned – i 156 måneder – tror man jo, at man får den rigtige løn fra sin arbejdsgiver, betoner Lene Erikstrup over en kop kaffe i sit lille hus i Grenaa.

Fagforening med OK-mærket sikrer dig fagligt netværk, god løn, pensionsopsparing samt faglig identitet

5 ting du skal huske, når du tjekker lønsedlen

Har du fuldstændig styr på, at du får den korrekte løn, tillæg, pension, overarbejdsbetaling, optjent ferie og alt muligt andet? Der er især fem ting, du skal holde øje med, når du tjekker din lønseddel!

LÆS 5 tips til at tjekke din lønseddel her!

BUPL greb ind og sikrede 26.000 kroner

Pædagogernes fagforbund BUPL tog kontakt til lønkontoret i Norddjurs kommune, der måtte medgive, at Lene Erikstrup igennem mange år havde fået for lidt i løn.  Og efter et par måneder gik der uden forvarsel fra arbejdsgiveren pludselig cirka 26.000 kroner ekstra ind på lønkontoen.

”Det er dejligt mange penge, og sagsbehandlingen gik forholdsvis hurtigt. Den pågældende fejl er rettet, og nu får jeg endelig min rigtige månedsløn udbetalt,” siger hun.

”Problemet er bare, at jeg kun har fået kompensation for forkert udbetalt løn for fem år. Jeg har fået rettet op på fejlen fra 2017 frem til nu men mangler stadig at få mine lønkroner for næsten otte år,” pointerer Lene Erikstrup. Lov om forældelse siger nemlig, at kommunerne kun skal rette fejlen fem år tilbage.

Kommunen skylder og skal betale

Lige nu lægger BUPL arm med Norddjurs Kommune for at få den til at efterbetale Lene Erikstrups løntillæg helt tilbage fra 2009. Her afventer fagforeningen svar fra KL, som Norddjurs har overdraget sagen til.

LÆS OGSÅ: Det kan din Tillidsrepræsentant hjælpe dig med!

”Jeg føler mig både vred og uretfærdigt behandlet, når min arbejdsgiver gennem så mange år ikke automatisk efterbetaler mig hele beløbet.

Det er jo mine penge, som jeg selv har tjent. Hvis jeg skylder nogen penge, skal jeg betale dem tilbage, og derfor bør Norddjurs kommune også betale, hvad de skylder mig efter mange års fuldtidsarbejde,” fastslår hun.

Lene Erikstrup elsker sit arbejde i en specialklasserække på en af kommunens folkeskoler. Her arbejder hun i et lærer- og pædagogteam med børn med ADHD, autisme, angst og forskellige andre udfordringer.

Tavs arbejdsgiver gennem hele forløbet

”Jeg er værdsat på min arbejdsplads både blandt kolleger, børn, forældre og ledelse. Men i hele det her forløb har jeg ikke hørt fra Norddjurs Kommune. Min sag viser jo, hvor absurd langt der er i den offentlige sektor mellem arbejdsgiver på den ene side og den enkelte institution og de ansatte på den anden side,” fastslår hun.

Sagen har fået Lene Erikstrup til at føle sig som et nummer og ikke som en medarbejder.

”Det er trist, og man mister lidt tilliden til systemet. Som arbejdsgiver burde kommunen række ud til mig eller andre i lignende situationer og beklage fejlen. Men ingen fra administrationen har ringet. Jeg er et lønnummer, ” konstaterer hun.

Lutter ros til overs for fagforening

Lene Erikstrup fremhæver, at hendes ledelse på skolen ikke skal klandres. Her indberetter man bare lønnen til kommunens lønafdeling på en helt anden matrikel.

LÆS OGSÅ: Det er du sikret med en ok-fagforening

Til gengæld har hun lutter ros tilovers for sin fagforening og den faglige konsulent Anette Møller Knudsen, der opdagede fejlen.

”Min fagforening har æren for, at den graverende fejl på mine lønsedler blev opdaget. BUPL har håndteret hele sagen for mig og taget kontakt til kommunen, så jeg slet ikke har skullet konfrontere nogen. Fagforeningen har været en kæmpe hjælp,” siger hun.

Nyt fra Fagbevægelsens Hovedorganisation

fho.dk

LÆS OGSÅ: Er du stresset? Tag stress-test!